Kvantita nebo kvalita? Komu na českém trhu svěřit své finance a s kým spojit své jméno a kariéru? Rozhovor s Pavlem Dvorským.
8 min.
Bc. Pavel Dvorský, PFP, se ve světě financí pohybuje již 14 let a za tu dobu působil v mnoha poradenských i obchodních firmách na široké škále pozic od marketingu, přes práci s klienty až po budování týmu profesionálů ve financích. Dnes se společně ohlédneme za jeho cestou a zaměříme se na jeho novou spolupráci se společností Consolio.
Proč jste se před 14 lety rozhodl vstoupit do světa finančního poradenství a jaké byly vaše začátky?
Můj start ve financích by nejlépe charakterizovalo mé první přesvědčení: Jdu to taky zkusit, když to dělá každý a podnikat s neomezeným příjmem a bez šéfa je přece super. Jenže po několika měsících vzdělávání se ve financích při studiu vysoké školy a s prvními neúspěchy se brzy mé přesvědčení změnilo na: Podnikat není jednoduché a finance rozhodně nemůže dělat každý, ale když se to naučím, mohu pomoci spoustě lidí.
Dnes, po 14 letech v oboru, když se za svými začátky ohlédnu, tak se většina mých přesvědčení o podnikání ve financích v čase změnila, ale jedno zůstalo. S každým novým klientem a každou novou schůzkou jsem si stále jistější, že díky své dlouholeté praxi, svým zkušenostem a finančnímu vzdělání, na kterém neustále pracuji, dokážu opravdu pomoci každému.
Finanční gramotnost je stále velkým a velmi důležitým tématem nejen pro žáky základních škol, ale pro všechny, kteří nejsou ke svým penězům lhostejní. Ať už jde o tvorbu rezerv a majetku, zhodnocování volných peněz, pořízení vlastního bydlení, zajištění vlastní renty, nebo ochranu majetku či vlastního příjmu. Se správnými informacemi a kvalitním finančním plánem je vše dosažitelné.
Když hovoříte o kvalitním finančním plánu, jak vnímáte kvalitu finančních služeb u nás?
Když jsem ve financích začínal, byla to doba růstu poradenských firem se zaměřením na prodej produktů rodině a známým s minimálními nároky na kvalitu poradenské služby, s absencí finančního plánování a chybějícím dlouhodobým vzděláváním poradců.
Postupem času z kvantity začala vznikat i kvalita. Dnes na poradenském trhu působí o 75 % méně poradců, na které jsou ze strany klientů i České národní banky kladeny mnohem vyšší nároky. Na jejich zkušenosti, komplexnost, profesionalitu i vzdělání a jejich kvalita postupně roste. Proto jsem se rozhodl jít svou poradenskou kvalitou ještě dál a v loňském roce jsem úspěšně složil certifikační zkoušku PFP (poradce finančního plánování). Dnes má tento titul necelých 500 poradců z celkového počtu 33 000 a spolu s poradci s titulem EFA, který je mou další metou, patřím mezi pouhé 3 % certifikovaných poradců v České republice.

A jak dnes vnímáte poradenské společnosti na našem trhu z pohledu kvality a proč jste si vybral právě Consolio?
Historicky jsem si prošel velkými poradenskými společnostmi zaměřenými na MLM (multi-level marketing) systém, kde jsem se naučil důležité základy podnikání a práce finančního poradce i manažera. Ale zaměření těchto “velkých” společností především na kvantitu se čím dál tím více rozcházelo s mými cíli a mou vizí. Proto jsem hledal společnost, která splní všechna pro mě důležitá kritéria – důraz na profesionalitu, kvalitu a komplexnost svých služeb a jasně definovanou vizi, blízkou té mé.
V Consolio jsem našel nejen to, ale také tým profesionálních poradců a manažerů, díky kterým mohu kvalitu své práce posunout na ještě vyšší úroveň. Jednotlivé divize společnosti Consolio, zaměřené na wealth management a profesionální poradenství pro firmy, spolu s moderními aplikacemi, skvělým marketingem a kvalitním zázemím, jsou pak velmi přínosným bonusem mého výběru.
Jaká je tedy vaše vize a jaká bude vaše role v Consolio?
Společná vize vybudovat prostředí pro klienty a firemní kulturu pro poradce, ve které opravdu poznáte rozdíl v poskytované službě a její hodnotě ve spojení s cílem odlišit se svou profesionalitou, přístupem a kvalitou od konkurence pro mne vytváří zázemí, ve kterém se chci i nadále věnovat práci s klienty se zaměřením na finanční plánování a poskytování komplexních poradenských služeb. Mým osobním cílem je pomáhat klientům efektivně spravovat a budovat jejich majetek a dlouhodobě naplňovat jejich finanční cíle, lidsky, přátelsky a profesionálně.
Zároveň jsem přesvědčený o tom, že každý, bez rozdílu na vzdělání či výši příjmu, by měl mít svého profesionálního finančního poradce, kterému důvěřuje a se kterým řeší a konzultuje všechny své finanční kroky. Proto je mým druhým cílem sestavit tým profesionálů, které bude jejich práce bavit a naplňovat. Aby každý, kdo hledá odborníka na správu svých financí, našel toho správného právě v mém týmu.
Co byste poradil lidem, kteří nemají svého finančního poradce?
Velmi často se na mě obrací lidé s otázkami, jaká je pro ně ta nejlepší hypotéka, který penzijní fond je nejvýkonnější a kde nejlépe a nejbezpečněji zhodnotí své peníze? Ano, vše si najdete na internetu v diskuzích a článcích, anebo vám velmi rádi poradí ve vaší bance.
Ale zkuste si odpovědět sami, jaké je nejlepší víno, a které jídlo je nejchutnější? Na tyto otázky není jedna správná odpověď. Ale pokud máte dostatek informací o tom, kdo se ptá a co mu chutná, velmi pravděpodobně mu dobře poradíte. Pokud hledáte finanční radu, nebo řešíte konkrétní cíl, obraťte se na někoho, kdo má dostatečné zkušenosti v oboru, odpovídající vzdělání, komplexní nabídku finančních služeb z celého trhu, a hlavně na toho, kdo se ptá a snaží se poznat vás a vaše cíle. Obloukem se pak vyhněte těm, kteří vám nabízí jeden exkluzivní dokonalý produkt, aniž by se zajímali o to, co chcete a proč.

Co byste na závěr vzkázal finančním poradcům, kteří by rádi ještě více zkvalitnili svou práci?
Pokud opravdu chcete být profesionálem v tomto oboru, dlouhodobě se starat o své klienty a získávat nové, zvyšovat svou kvalitu i výsledky, pracovat na sobě, své kvalifikaci a svém vzdělání je nutností. A mít jasnou vizi a cíle korespondující se společností ve které působíte je velmi důležité pro to, abyste byli dlouhodobě spokojení a úspěšní.
Být součástí velké společnosti je příjemné, ale být součástí něčeho unikátního a mít možnost odlišit se, ovlivňovat kvalitu a směr, kterým jdete a osobně se podílet na vývoji a růstu firmy, je mnohem, mnohem příjemnější.